Menú principal
Webs municipals
Enllaços útils
Breadcrumb
- Home /
- Servei puntual de cangur municipal
Servei puntual de cangur municipal
- Famílies monomarentals o monoparentals
- Famílies amb responsabilitats de cura acreditades
- Famílies amb baix nivell de renda
- Mares o tutores víctimes de violències masclistes
- Mares o tutores ocupades de forma autònoma
- Mares o tutores amb discapacitat
- Mares o tutores en risc d’exclusió social
A qui s'adreça?
A famílies amb infants de 3 a 12 anys empadronades a Sant Joan Despí.
Modalitats del servei
A través del Servei Puntual de Cangur Municipal, les famílies podran accedir a diferents modalitats de recollida i cura dels infants, a càrrec de monitors i monitores especialitzades:
- Anem a l'escola.
- Acompanyament de l'infant a l'escola des del domicili.
- El/la monitor/a anirà al domicili habitual del/s menor/s del nucli familiar sol·licitant del servei i farà l’acompanyament al centre educatiu de referència.
- Segons l’horari de recollida i l’edat de l’infant, es donarà l’esmorzar i se l’ajudarà a vestir, abans de marxar a l’escola; sempre i quan no hi hagi una persona adulta al domicili en aquell moment.
- En tots els supòsits la família haurà de deixar a punt l’esmorzar, la motxilla de l’escola, la roba i els utensilis necessaris d’altres activitats extraescolars.
Horari de prestació: de dilluns a divendres, de 7.30 a 9 hores
- Sortim de l'escola. Recollida de l'infant a l'escola i acompanyament a l'esplai, a activitat extraescolar o al domicili amb persona autoritzada a càrrec.
- En aquests casos es realitzarà l’acompanyament de l’infant des del centre educatiu de referència fins a l’esplai, l’activitat extraescolar corresponent o el domicili amb la persona prèviament autoritzada que rebi al monitor o monitora, sempre que aquestes destinacions estiguin ubicades dins del municipi de Sant Joan Despí. També, inclou la recollida de l’infant des de l’activitat extraescolar al domicili amb les mateixes condicions exposades anteriorment.
- En aquests supòsits sempre caldrà una autorització i l’avís familiar a l’escola per possibilitar la recollida de l’infant.
- El transport i el berenar del menor van a càrrec de la família.
Horari de prestació: de dilluns a divendres, de 16.20 a 19.30 h
- Cangur a casa. Cura de l'infant al domicili.
- Cada un dels serveis es limita a infants i joves que pertanyin a una mateixa unitat familiar d’edats compreses entre el 3 i els 12 anys, sent 3 el nombre màxim per servei.
- Per aquests serveis caldrà un document identificatiu de la persona autoritzada a fer-se càrrec de l’infant en acabar el servei de cangur i un telèfon de contacte de la persona sol·licitant.
- No es farà entrega del menor a cap altra persona que no sigui la que consta en l’autorització.
- En cap cas, es farà el servei de cangur si hi ha una persona adulta al domicili.
- Per garantir el bon funcionament del servei de cangur i facilitar la tasca de guarda, es preveuen 30 minuts extres (inclosos en les 3 hores màximes de servei) de coordinació i traspàs d’informació entre el/la monitor/a i la família.
- Els dissabtes al matí, també s’inclou l’acompanyament de l’infant a activitats de lleure (esplai, colònies, extraescolars,...) dins el municipi de Sant Joan Despí.
- Queden inclosos en el servei de cangur: donar el sopar, higiene de l’infant, posar-los al llit, tasques lúdiques i educatives, donar medicació sota pauta mèdica.
- Queden exclosos del servei de cangur: la realització de tasques de la llar (inclou fer el sopar) o cura d’animals de companyia, atès que l’objectiu del servei se centra en cobrir les necessitats de cura dels infants de la unitat familiar.
Horari de prestació: de dilluns a divendres de 19 a 21.30 h; nits de divendres de 20 a 23 h; dissabtes de 8 a 14 h
Horari EXCEPCIONAL
En els períodes anuals de vacances escolars (Setmana Santa, estiu i Nadal) el servei s’adequarà a les necessitats de les famílies anunciades en el punt 1, així com als recursos disponibles.
Període de prestació
El servei s’iniciarà el dia 8 de gener i finalitzarà quan acabin els recursos pressupostats per a aquesta finalitat.
El servei romandrà tancat:
- Durant les festes establertes pel calendari laboral de Catalunya d’acord amb el calendari oficial.
- Durant les festes locals fixades pel municipi.
- Durant els períodes de vacances escolars (de forma excepcional, l’organització del servei valorarà la idoneïtat d’oferir el servei i establirà els criteris de sol·licitud)
L'acció s’emmarca dins del Programa Temps x Cures promogut i finançat pel Departament d'Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya.
Cost del servei
El Servei Puntual de Cangur Municipal és gratuït.
Requisits d'accés
L’Ajuntament podrà establir els requisits d’accés en funció de les característiques de cada servei i de la situació concreta de les persones de les unitats familiars responsables dels i de les menors a càrrec d’entre 3 i 12 anys amb necessitats de conciliació laboral, familiar i personal.
Per accedir al Servei Puntual de Cangur Municipal s’hauran de complir els següents requisits:
- Complir amb la normativa de registre de la unitat familiar i de sol·licitud dels serveis de cangur establerta per l’Ajuntament de Sant Joan Despí.
- Que la o el menor tingui empadronament a Sant Joan Despí.
- Sol·licitar el servei, en alguna de les modalitats existents, sempre dins del municipi de Sant Joan Despí, incloent els acompanyaments i trasllats.
- Informar sempre quan el o la menor requereixi de cures especials per tal de valorar la capacitat del servei per donar l’atenció adequada, segons la valoració del personal tècnic municipal.
- Assumir el coneixement i compliment d’aquestes instruccions.
La inscripció del nucli familiar del nen o nena al Servei Puntual de Cangur Municipal de Sant Joan Despí i el dret a la seva prestació comporta l’obligatòria acceptació i compliment de les normes d’utilització del servei.
Com m'hi registro?
Per poder sol·licitar un servei de cangur, prèviament les famílies interessades hauran d’enregistrar-se com a nucli familiar en aquest enllaç
El registre del nucli familiar es podrà fer en qualsevol moment.
Durant el registre caldrà facilitar:
- Dades d’identitat fins a 3 menors de la unitat familiar i de les seves persones responsables o tutores.
- Dades relatives a infants i joves de la unitat familiar (informacions mèdiques importants i necessitats de cura especial).
- Dades relatives a la unitat familiar per tal d’assegurar la seva situació: prioritària o no segons correspongui.
- Altres dades generals d’interès i informació sensible rellevant.
- Acceptació del Règim de funcionament del Servei Puntual de Cangur Municipal.
- Acceptació de la política de protecció de dades.
- Autorització de cura de les criatures a càrrec (signada com a mínim per una de les persones enregistrades que tenen la tutela).
Quan es donin circumstàncies personals i/o familiars que poden afectar a la cura del o de la menor o a l’adequat funcionament dels serveis de cangur (necessitats especials, informes mèdics sobre al·lèrgies o intoleràncies alimentàries, cura d’altres persones a càrrec, situació de violència masclista, malalties...) s’hauran de comunicar en el moment de la sol·licitud o, posteriorment, si són sobrevingudes.
Les persones usuàries del servei estan obligades a comunicar qualsevol variació de les dades facilitades.
La inscripció en el registre del servei està condicionat al compliment dels requisits especificats en aquestes instruccions.
S’acordarà la baixa en el registre del servei quan en la inscripció i l’accés a aquest requereixin la no ocultació o falsejament de les dades per part de la persona sol·licitant.
Només, una vegada validada la inscripció (en el termini màxim de 3 dies), es podrà sol·licitar l’abonament, i sempre a través de l’aplicatiu corresponent.
Juntament amb el registre i sol·licitud dels serveis s’adjuntarà la documentació que es consideri necessària per acreditar el compliment dels requisits i procedir a la seva validació. A aquests efectes es podrà demanar a les persones sol·licitants dades i documentació addicional o complementària.
► Fes el registre a https://forms.gle/ooJAvP5hufVGsqpP9
Quants serveis puc demanar?
- Les famílies enregistrades i validades disposaran d’un abonament de 10 hores per cada 30 dies naturals en el cas de situacions familiars prioritàries (descrites al punt 2 de la pàgina 1) i d’un abonament de 5 hores per cada 30 dies naturals en la resta de famílies. Per a cada servei realitzat, la persona usuària validarà les hores realitzades de cangur mitjançant un registre facilitat pel o per la monitora.
Com reservo un servei?
- Pots fer la reserva del servei en qualsevol de les modalitats (Anem a l'escola, Sortim de l'Escola o Cangur a casa) a través d'aquest aplicatiu https://centre-d-esplai-el-nus.reservio.com/
- Cada un dels serveis es limita a infants i joves que pertanyin a una mateixa unitat familiar d’edats compreses entre el 3 i els 12 anys, sent 3 el nombre màxim per servei.
- Cap servei podrà superar las 3 hores ni ser inferior a 30 minuts.
- Cal respectar les franges horàries assignades i l’objectiu de cadascun dels serveis.
- Les sol·licituds del Servei Puntual de Cangur Municipal s’hauran de fer amb antelació: fins al dijous de la setmana anterior es podran sol·licitar els serveis de la setmana següent.
- Cal esperar confirmació per fer ús del servei, amb un temps màxim de 48 hores des de la seva sol·licitud, ja que pot ser que no hi hagi disponibilitat a la franja sol·licitada.
- Es podrà cancel·lar el servei fins a 48 hores abans de la cita prevista. Passat aquest temps, el servei reservat es descomptarà de l’abonament.
- Des de l’entitat gestora s’assignarà un monitor o monitora per servei. Portarà una targeta identificativa amb fotografia per tal d’acreditar-se com a professional amb vinculació al Servei Puntual de Cangur Municipal.
► Normes que han de respectar les persones usuàries del servei
- Per a garantir el servei a les famílies prioritàries els serveis només es validaran quan donin resposta a necessitats puntuals i amb un màxim de dos dies setmanals d’un mateix servei.
- Complir les normes d’aplicació del servei.
- Aportar, comunicar i mantenir actualitzades les dades personals necessàries pel registre de família i per a la realització de les prestacions del servei.
- Atorgar les autoritzacions i conformitats que siguin indispensables per a la cura i benestar del i de la menor, mitjançant els formularis facilitats.
- Mantenir i observar una conducta inspirada en el mutu respecte, tolerància i col·laboració, encaminada a facilitar una millor convivència.
- Responsabilitzar-se d’aquelles situacions en que, per motius de salut o malestar, sigui necessari que el o la menor sigui recollit o no pugui fer ús del servei.
- Respectar la dignitat i les funcions del personal d’atenció directe del servei.
- Comunicar la baixa quan procedeixi.
- Les persones responsables dels infants i joves hauran d’encarregar-se de mantenir l’ordre dels objectes personals dels nens i nenes i del domicili on presten el servei.
- Respectar l’horari de prestació del servei.
- Respectar l’objectiu de cada servei. En els casos dels serveis d’acompanyament el temps de durada es calcularà segons el trajecte, l’edat i les característiques de cada infant.
- No es farà entrega de les claus del domicili ni a la monitora o monitor ni a l’infant, doncs sempre hi haurà d’haver una persona autoritzada a l’inici o finalització del servei a domicili.
- Adoptar una conducta respectuosa amb les persones responsables de la prestació del servei, respectant les indicacions rebudes pel personal adscrit.
- Facilitar un telèfon de contacte de la mare, pare o tutora per tal d’estar localitzables durant els serveis.
- Respectar les vies de comunicació establertes amb l’entitat gestora. No es podrà demanar el telèfon de contacte personal ni pagar de manera individual a les monitores o als monitors per les hores de més que necessitin, una vegada s’hagi acabat l’abonament mensual gratuït.
- En cas que l’entrega d’un infant o jove s’hagi de fer a algú diferent al pare, mare i/o persona tutora, caldrà avisar prèviament a l’entitat gestora i aportar una autorització signada.
- Les monitores o monitors seran assignats per l’entitat en funció de la disponibilitat horària. Tot i que en la mesura del possible es vetllarà per la màxima estabilitat del o de la professional per garantir un millor servei i coneixement dels infants, no es podrà sol·licitar un/a professional específica pels serveis.
- Comunicar sempre a la coordinació del servei quan els nens o nenes tinguin alguna malaltia sobrevinguda i/o presentin simptomatologia. Caldrà informe mèdic indicant que no es tracta d’una malaltia contagiosa per garantir l’execució del servei sol·licitat.
- En casos de malaltia de l’infant que comporten l’anul·lació immediata del servei, s’haurà d’enviar un justificant mèdic per mantenir el còmput d’hores mensuals. En cas de no justificar (en un termini de 5 dies) l’anul·lació del servei, es procedirà a descomptar les hores reservades del servei no efectuat.
- En cas que l’infant o jove hagi de prendre alguna medicació, les persones responsables del o de la menor hauran de lliurar al personal del servei un informe o pauta mèdica que especifiqui quina és la quantitat de medicament, el moment del dia per administrar-lo, o la recepta on s’especifiqui quines són aquestes indicacions. Si no es lliura aquesta documentació, no se li administrarà la medicació pel personal adscrit al servei.
- En el supòsit que un o una menor presenti símptomes de malaltia o pateixi un accident durant la prestació del Servei Puntual de Cangur Municipal, es trucarà a les persones responsables d’aquest/a. En cas d’emergència, i sempre que sigui possible, el o la monitora que realitza el servei farà acompanyament a urgències pediàtriques i/o trucarà al 061.
L’incompliment de la normativa pot suposar la pèrdua d’un o més abonaments mensuals i la impossibilitat de fer ús del servei puntual de cangur.
INSTRUCCIONS DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI PUNTUAL DE CANGUR