Sant Joan Despí fomentarà la distribució urbana de mercaderies en modes sostenibles

-
Imatge

Sant Joan Despí potenciarà la distribució urbana de mercaderies en modes sostenibles mitjançant la ciclologística. La ciutat és un dels sis municipis que rebran una subvenció de l'Àrea Metropolitana de Barcelona per impulsar la creació de centres de ciclologística a la metròpoli de Barcelona amb la finalitat de promoure el repartiment de mercaderies d’últim quilòmetre en bicicletes o tricicles de càrrega.  

“La distribució urbana de mercaderies no pot quedar fora de la transformació que està tenint la mobilitat. El sector de la logística n’és una de les peces clau. Entre tots els actors implicats, públics i privats, hem d’aconseguir fer-la més sostenible, i això passa per transformar la flota i les seves bases d’operacions. És a dir, vehicles i infraestructura, que és el que estem facilitant amb aquesta subvenció de l’AMB”, ha explicat l'alcalde de Sant Joan Despí i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.  

“L'increment de la concentració demogràfica a l'entorn metropolità, de viatges urbans i de lliuraments derivats del comerç electrònic han provocat un augment del trànsit de mercaderies als nuclis metropolitans”, recorda Poveda.  

En el cas de Sant Joan Despí: l’Ajuntament preveu l’adquisició de dos tricicles elèctrics de càrrega, per als quals s'està estudiant la viabilitat de diferents usos, com ara portar missatgeria dels serveis municipals o transportar aliments i menjars preparats. Aquesta darrera funció passaria per transformar l’actual servei de repartiment de menjars a domicili per a la gent gran o el servei dels mercats municipals per portar la compra a domicili, especialment a persones amb poca mobilitat. Altres possibles serveis que podrien oferir: préstec interbibliotecari, servei de brigada i servei de ciclominideixalleria mòbil. A banda, el projecte inclouria un espai estil hub per a estacionament, adequat per a la recàrrega i per a petites reparacions: inflar rodes, ajustar frens, etc.  

Diferents estudis europeus mostren que el 25 % de tots els lliuraments de mercaderies en ciutats i el 50 % de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicletes i tricicles de càrrega. El transport urbà de mercaderies representa el 20 % del trànsit de les ciutats, el 30 % de l'ocupació dels carrers i fins al 40 % de les emissions. 

D'aquesta manera, la substitució de vehicles de motor per bicicletes i tricicles de càrrega a l'hora de repartir determinades mercaderies contribueix a avançar cap a una mobilitat més sostenible i redueix la congestió als nuclis urbans, així com la contaminació atmosfèrica i acústica.